פרסומת
דלג

דוח: חברת חשמל בזבזה מיליונים על פרויקטים באילת

מאת: רותם נועם למערכת ערב ערב באילת ● צילום: ● 18/10/2019 10:50 ● ערב ערב 2937
עיתון 'דה מרקר' חשף בשבוע שעבר בכתבה מאת אבי בר אלי, דוח נסתר שהוכן לבקשת הממשלה, ממנו עולים כשלים חמורים בהתנהלותה של חברת חשמל בפרויקטים גדולים אותם ניהלה באילת לפני כעשור ● בין היתר תועדו שם עובדים שהורדו במיוחד מתל אביב במקום מהדרום ולנו בבתי מלון, ימי עבודה מקוצרים וניפוח שעות עבודה
דוח: חברת חשמל בזבזה מיליונים על פרויקטים באילת
חברת החשמל מימנה לעובדים טיסות לאילת בכל ראשון וחמישי. חברת חשמל אילת ● צילום: גוגל סטריט וויו

לפני עשור הזמינה הממשלה דוח ביקורת שממסקנותיו ניתן היה להבין לראשונה באופן ממוסמך ובדוק, מהי הרנטה המונופוליסטית שמשלם הציבור בישראל מידי שנה בשל קיומם של מונופולים ממשלתיים, קרי: את העלויות האדירות שמשלם הציבור ללא דעת, בעבור המנגנון המנופח של חברות ממשלתיות ומונופולים כדוגמת חברת חשמל. 
הולדתו של הדוח ב-2008, אז החליטה הממשלה כי הציבור ילווה לחברת החשמל שני מיליארד שקל לטובת פרויקט דחוף של הקמת תחנות כוח חדשות. העניין עורר סערה ציבורית גדולה, זאת לאחר שההלוואה מהציבור בוצעה באמצעות העלאה של 5% בתעריפי החשמל והובטח כי בהמשך היא תושב לציבור באמצעות הוזלת התעריפים מחדש. על העלאה זו, שהוצגה כהלוואה מהציבור, נטען כי היא ספק חוקית, ולפיכך היא הותנתה בכך שהכסף העודף שייגבה באמצעותה יופקד בחשבון בנק ייעודי והשימוש בו יפוקח על ידי חברה חיצונית בלתי תלויה, כך נבחרה חברת רביב הראל מהנדסים לשמש כחברת הבקרה לנושא והיא זו שניפקה בחלוף שנה את המסמך המטלטל. מדובר היה בדוח שפירט באופן מפורט וסכמטי כיצד הוצאו במרמה מיליארדי שקלים מהציבור לאורך שנים ארוכות והכל בשם אי היעילות והבזבזנות הציבורית.
מחברי הדוח ירדו לשטח וביצעו עבודות בילוש לכל דבר ועניין ובדקו הוצאות שוטפות של מספר רב של פרויקטים ברחבי הארץ, אותם ניהלה חברת החשמל, ביניהם פרויקטים שבוצעו באילת. כך למשל ביקשו מחברי הדוח לבדוק פרויקט להקמת תחנת המשנה (תחמ"ש) באילת, שמועד הפעלתה נדחה שוב ושוב ללא הסבר מניח את הדעת: "בין היתר, גילו המהנדסים כי עובדי חברת החשמל שביצעו את הפרויקט הגיעו דווקא מתל אביב, ולא מהמחוז הדרומי של החברה, או מבאר שבע, למשל", נכתב בכתבה בדה מרקר. "לכן חברת החשמל מימנה לעובדים מדי יום ראשון טיסה לאילת - ומדי יום חמישי טיסה חזרה. בין לבין הלינה החברה את העובדים בבית מלון בעיר. באחד מימי חמישי למשל, נצפה מפקח העבודות מטעם חברת החשמל יוצא מהמלון בלוויית העובדים ב-9:45 - אז סיימו כולם את ארוחת הבוקר במלון. לאחר נסיעה בת חצי שעה הם הגיעו לאתר העבודות, אך עזבו אותו כבר ב-11:45, כדי להמריא חזרה לתל אביב ב-13:00. בעבור שעה וחצי של עבודה נרשם כמובן לכולם יום עבודה מלא. צוות הביקורת לא עצר, וביקש לנצל את השהות באילת לצורך מעקב אחר פרויקט אחר שבוצע באותם ימים בידי עובדי חברת החשמל - הנחת קו מתח גבוה בין רמת חובב לאילת, לאורך כ-200 ק"מ. גם כאן נמצא כי חברת החשמל שיבצה לעבודה 12 עובדי שטח שרובם הגיעו בטיסות מתל אביב. ביקור פתע באתר העבודות מצא רק שבעה מהם. מנהל העבודה תירץ את היעדרות החמישה ב"קורסים". גם בפרויקט זה אותר רישום מנופח לכאורה של אלפי שעות עבודה - פי כמה וכמה מהתקצוב המקורי שהציגה חברת החשמל. בביקור באילת נתקל צוות הביקורת לראשונה במנגנון מיוחד בשם נוהל "ניהול מתמשך". הכוונה היתה למעין מערך תמריצים שהגתה חברת החשמל מיוזמתה, ושנועד לתגמל עובדים על דחייה בביצוע הפרויקט. נסביר שוב: עובדים שגררו רגליים לא רק שלא נענשו בגין משיכת הזמן - אלא באופן אבסורדי, זכו מידי מעסיקם הממשלתי לתמריץ כספי לעשות כן. הם קיבלו תוספת של עשרות אלפי שעות עבודה בשכר גבוה ובמימון כספי ציבור - כך שלמעשה רק פראייר גמור טרח לסיים את המטלות שהוקצו לו בזמן".


חדשות אילת - ערב ערב באילת