לאלמוגים יש בקשה: כבו את האור ותנו להתרבות בשקט

מאת: ● 29/6/2023 18:25 ● ערב ערב 3126
מחקר חדש ונרחב למדי - בו לקחו חלק חוקרים מישראל, בריטניה ופנמה - מצא כי תאורה מלאכותית פוגעת ברביית האלמוגים, ובכך מקטינה את הסיכוי להישרדות השוניות ● איך בדיוק זה קורה? ● ומה הם הסכנות המיוחדות בנושא, העומדות כיום לפתחו של מפרץ אילת
לאלמוגים יש בקשה:  כבו את האור ותנו להתרבות בשקט
האוקיינוסים מהווים מערכת אקולוגית עצומה ומלאה בחיים מגוונים – ושוניות האלמוגים ממלאות תפקיד מכריע בתוכה. שונית משגשגת בים האדום  ● צילום: שחף בן עזרא

מאת: נטע נסים, זווית סוכנות ידיעות למדע וסביבה zavit.org.il/

מתחת לפני המים, שוניות האלמוגים מתמודדות עם אויב מפתיע. מחקר חדש ונרחב למדי שפורסם בכתב העת Nature Communications  ונעשה על-ידי חוקרים מישראל, בריטניה ופנמה, מגלה כי האור המלאכותי – זה שנפלט מתאורה, בתים ואזורי תעשייה – הוא אחד האתגרים הגדולים ביותר עמם מתמודדות שוניות, משום שהוא פוגע ברביית האלמוגים ובכך פוגע במערכת האקולוגית שמתקיימת בימים ובאוקיינוסים, בבריאותה ובאיזונה. הוא מצטרף לפגיעה הנרחבת ממנה סובלות שוניות אלמוגים בשנים האחרונות בגלל התחממות הימים והאוקיינוסים כחלק ממשבר האקלים.
כדי להבין את הקשר בין זיהום אור לבין השוניות, יש להכיר מקרוב את רביית האלמוגים: אלמוגים משריצים למים תאי מין זכריים ונקביים. כדי שאלמוג חדש "ייוולד", אותם תאי מין צריכים למצוא אחד את השני בתוך סד זמנים מוגדר מאוד. "האלמוגים מסנכרנים את הרבייה שלהם עם מחזורי זריחת הירח: הם לא נוהגים להתרבות בזמן ירח מלא. תחילת זמן ההתרבות האופטימלי שלהם הוא לרוב כחמישה ימים לאחריו. הזמן החשוב ביותר עבור הרבייה שלהם הוא בין שקיעת השמש לזריחת הירח", מסביר פרופ' אורן לוי מהפקולטה למדעי החיים באוניברסיטת בר-אילן וחוקר במכון הבין-אוניברסיטאי באילת, שלקח חלק במחקר. לדבריו, האלמוגים "מזהים" את תזוזת הירח בשעת זריחתו – ומתאימים את עצמם אליו. לפיכך, כשהרבייה בין האלמוגים לא מסונכרנת – מכל סיבה שהיא – הסיכוי שיווצרו אלמוגים חדים קטן משמעותית.
כדי להבין את מצב השוניות ברחבי הגלובוס, החוקרים בחנו את השפעת זיהום האור על דפוסי הרבייה של האלמוגים באופן גלובלי. הנתונים במחקר החדש מבוססים על 2,135 תצפיות ודיווחים מ-52 מיקומים ברחבי העולם – שנאספו במשך עשור. נמצא כי זיהום האור מערי החוף שלצד השוניות "מערים" על האלמוגים וגורם להם להתרבות מחוץ לטווח זמני הרבייה המיטבי שלהם. כלומר, כשאזורים אלה מוארים באופן משמעותי במהלך טווח הזמנים שבין שקיעת השמש לזריחת הירח, מחזור הרבייה של האלמוגים משתבש: הוא נפרש על פני ימים מרובים יותר או מתרחש במועדים מוקדמים יותר. כך, אלמוגים בשוניות שסובלות מזיהום אור התחילו את מחזור הרבייה כיומיים אחרי הירח המלא ולא כחמישה ימים אחריו. לדברי לוי, אחת האסטרטגיות ההישרדותיות של האלמוגים היא "הצף את הטורף" Predator Satiation) – ככל שרביית כלל מיני האלמוגים מסונכרנת יותר ומתרחשת בכמות רבה יותר, כך סיכויי הטריפה של תאי המין קטנים. לפיכך, כשהמועדים הללו מפוזרים - יכולתם של האלמוגים להתרבות ולשרוד קטנה.

 

''בעיית זיהום האור משפיעה לא רק על האלמוגים אלא על מגוון רחב של בעלי חיים ימיים בכל העולם''  ● צילום: שחף בן עזרא


אחד הממצאים המטרידים שעלו במחקר הוא ששוניות אלמוגים בים האדום ובמפרץ מושפעות במיוחד מזיהום אור. החוקרים מסבירים כי מדובר באזורים שעברו פיתוח נרחב, שוניות האלמוגים שבהם קרובות במיוחד לחוף – ולכן נמצאות בסיכון רב יותר. לדברי לוי, כיום שוניות האלמוגים שבים האדום מתקיימות בתנאים ייחודיים. "כביכול, לאור תנאי האקלים המקומיים – האלמוגים הללו עמידים בפני טמפרטורות גבוהות יחסית, אך במקביל הם מושפעים וחשופים למפגע גדול של עיור ומתכות כבדות. לכך מתווסף זיהום אור עצום: האור המלאכותי באילת חזק פי 5,000 בערך מאור שמקורו בליל ירח מלא – ואליו מצטרף זיהום אור שמגיע מעקבה", הוא מסביר.
בעיית זיהום האור משפיעה לא רק על אלמוגים, אלא על מגוון רחב של בעלי חיים ימיים. "אפילו באיי גלפאגוס, אזור עם זיהום אור נמוך יחסית, התנהגויות של בעלי חיים משתנות בהתאם לאור שניבט ממסעדות חוף", אומר לוי. "למשל, הרגלי ואזורי הטריפה של כרישים, שהם לרוב טורפי יום – עלולים להשתנות. המצב הזה משפיע על מאזן הטורף-נטרף באזור ובכך על המערכת האקולוגית כולה. רובנו לא מודעים לפגיעות האלה. את חלקן אפשר למנוע בלחיצה על מתג – פשוטו כמשמעו".


לפי לוי, כדי להתמודד עם היקף הבעיה – יש להגביר את המודעות אליה. "בניגוד לטיפול בנושאים סביבתיים אחרים, השינוי בהרגלים האנושיים שגורמים לזיהום אור הוא פשוט יחסית", הוא אומר. "למשל, ידוע לנו שבאזור אילת ועקבה מתרחשים מחזורי רבייה רבים של אלמוגים בחודשים יולי-אוגוסט. אפשר לייצר מדיניות של החשכה למשך כשלוש שעות בטווח זמני הרבייה בלילות שלאחר ירח מלא. מדובר בסך הכל ברצון, בתכנון ובשיתוף פעולה. השוניות הן מרחב למגוון גדול מאוד של בעלי חיים וצמחים – לפחות מיליון מינים תלויים בהן באופן ישיר – ואנחנו בתוכם. אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו לאבד אותן".


רוצים להיות מעודכנים 24/7? הצטרפו לקבוצת הווצאפ של חדשות ערב ערב באילת

חדשות אילת והערבה - יום יום באילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש