פרסומת
דלג

יהדות

מאת: מערכת ערב ערב ● ● ערב ערב 2458
הרב דוד שנה
יהדות

פרשת שופטים


האמון במערכת המשפט בארץ כיום נמצא בשפל המדרגה. המון אזרחים במדינה מרגישים שמקום המשפט שם הרשע, וקשה מאוד לקבל פסקי דין של צדק ויושר. יתכן שהשופטים הם אנשים ישרים באמת ושוחרי צדק, אך כאשר האנשים שממים את השופטים הללו חשודים במתן שוחד, בקבלת שוחד ובעבירות כאילו ואחרות שהצניעות יפה להם, ניתן לומר עליהם כאלו אמור לי מי חברך ואומר לך מי אתה.
בפרשת שופטים, משה מצווה את עם ישראל למנות שופטים ושוטרים בכל עיר ועיר, שופטים אשר ישפטו את העם משפט צדק, שופטים שלא יטו את הדין ולא ייקחו שוחד, כי השוחד מסוגל לעוור אפילו את החכמים ביותר ולסלף כל דין של צדק.
על השופטים להיות אנשי אמת, יראי אלוקים, שונאי בצע ונוסף על התכונות המוסריות הגבוהות של השופטים, הם צריכים להיות חכמים ונבונים, מביני עניין, שלא יצליחו הרמאים והשרלטנים לעבוד עליהם במתק שפתיים.

בעוד 2 מקומות בתורה מוזכר הצורך במינוי שופטים הגונים.
יתרו מציע למשה למנות אנשים עם אופי ישר, ואילו משה רבינו מדבר גם על הכישרונות הרוחניים של השופטים, חכמים, יודעי חוק ומשפט, נבונים, אנשים המוכשרים להסיק מן הנתון את המסקנה הנכונה כדי להכריע במשפט הנידון, וידועים לשבטים- שהשבט מכיר את אופיו של המועמד.

כאשר היה צריך למנות שופטים בפעם הראשונה בעם ישראל, משה מעביר את סמכות המינוי לעם - אתם תבחרו את השופטים שנראים בעינכם שיהיו הכי מתאימים לעשות דין וצדק. אפילו משה רבינו מסרב לבחור את השופטים, מחשש שמא הוא יבחר באדם שאינו ראוי להיות שופט. על אחת כמה וכמה בימנו, כאשר המינוי של השופטים נעשה על ידי פוליטיקאים ושופטים חברים, בבחינה של חבר מביא חבר, וגם היום קיים חשש גדול מאוד של שמור לי ואשמור לך, אם כך מה הפלא שלרוב הציבור אין אמון בשופטים ובמערכת המשפט?

עם הקמת המדינה רצה בן גוריון לחדש את מוסד הסנהדרין, אך הוא אמר שלמצוא אנשים חכמים נבונים ויראי אלוקים אולי לא תהיה בעיה, אך מהיכן הוא ישיג שונאי בצע? ענה לו השר הרב מימון שתמורת סכום הגון ניתן להשיג גם שונאי בצע.
הלוואי ונזכה לשופטים צדיקים וישרים כבימי דוד ושלמה המלך.


בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש