לקויות למידה

מאת: או-מד מדיקל ● 1/12/2010 10:10 ● ערב ערב 2474
בטי שכטר, מנהלת 'ניצן אילת'
לקויות למידה

יואב בבית הספר וההורים כמסנגריו


בשבוע שעבר הבאתי בפניכם ההורים, את החשיבות שיש בידיכם כהורים לילד עם לקויי למידה. לכם יש לכם שתי מטרות עיקריות:
שילדכם יגדל ואתם תדאגו שיגדל כילד מאושר. והמטרה השנייה- שילדכם יבטא את יכולותיו וכישרונותיו ויהיה לאזרח תורם ומועיל לחברה.
ולכן עליכם: לבנות לילד את תוכנית העל ולנהל את הפרויקט כולו עבורו. לוודא שילדכם מקבל את החינוך והטיפול העונה על צרכיו, ולטפח מערכת יחסים הדדית המאפשרת שיתוף פעולה עם כל השותפים.
מה החשיבות להיות 'סנגור הורי'?
'סנגור הורי' הוא גורם מאד מרכזי בהצלחתם של ילדים עם לקויי למידה, הן מבחינה לימודית והן מבחינה חברתית. על מנת שהורים לילדים עם לקויות יוכלו לסנגר בעבור ילדיהם הם זקוקים לפתח עמידות בפני לחצים ויכולת להתמודד איתם, הם צריכים מיומנויות של פתרון בעיות וידע על זכויותיו של הילד.
'סנגור הורי' מתייחס לתמיכה שהורים מעניקים לילדיהם לקויי הלמידה מתוך כוונה לסייע להם. 'סניגור הורי' יעיל, בדרך כלל מוביל להצלחת הילד בעוד שאם הסנגוריה יש בה מחסור, או שהסנגור ההורי אינו מספיק, דבר שלצערי מנבא כישלון עבור הילד גם בלימודים וגם בהשתלבות משמעותית בחברה. אני מבקשת לציין בהזדמנו תזו, שרוב הארגונים שקמו בארץ לקידום מצבם של ליקויי הלמידה, היו כולם מסובבים על הורים לילדים ליקויי למידה.
אלה היו הורים ועדיין הינם הורים, אשר הצליחו לעשות מעשה לא רק עבור ילדיהם הפרטיים אלא ואולי בעיקר למען ילדים ובוגרים בעלי ליקויי למידה, קשיי הסתגלות ותפקוד, אשר הוריהם לא מצאו עבורם פתרון הולם. 'אגודת ניצן', שבה אני פועלת כבר שנים רבות היא השתקפות של תהליך כזה. אגודת 'ניצן' הוקמה בתחילת שנות ה-60 על ידי הורים לילדים עם ליקויי למידה בעיר תל אביב, שילדיהם אשר למדו בבית ספר יסודי רגיל, לא קיבלו מענה לצרכיהם הייחודיים. לכן קידום תפקיד ה'סניגור ההורי' הינו בעל משמעות לחברה מתקדמת, והוא יכול לשמש משקל נגד, באמצעותו יהיה ניתן להחזיר את האיזון החשוב כל כך בין ההורים לבין אנשי המקצוע. למרבה הצער, מניסיוני בעיר עם מאות משפחות ויותר, רוב ההורים אינם מתפקדים 'כסניגור הורי' או שהם אינם יעילים בזה. בעבר האשימו את התלמידים בחוסר מאמץ. אנשי המקצוע לפעמים התייחסו ועדיין מתייחסים לחוסר מעורבות הורים כחוסר מאמץ או כחוסר רצון ולא כחוסר ידע או שיתוף. אני מכל מקום מציעה לכם ההורים - אל תעמדו מנגד, היו מעורבים, לטובת ילדיכם.
שבת שלום ולהתראות בשבוע הבא.

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש