חוק משפט

מאת: או-מד מדיקל ● 1/12/2010 10:12 ● ערב ערב 2474
עורך הדין, יהונתן רבינוביץ
חוק משפט

המאבק בתופעת השכרות - היבטים פליליים


המחוקק פועל באופן נמרץ בשנים האחרונות, בחקיקת חוקים המגבילים שימוש או מכירה של אלכוהול.
כיוון שהמדובר בחוקים פליליים, הרי שמי שנמצא כעובר חוקים אלה, מורשע בביצוע עבירה פלילית, דבר הגורר רישום פלילי וכמובן עונשים הכוללים מאסרים, קנסות.
אם כך, מהו משקה משכר עפ"י החוק?
בחוק רישוי עסקים נקבע כי משקה משכר הינו משקה אלכוהולי המכיל שני אחוזים או יותר אלכוהול בנפחו.

איסור מכירת אלכוהול לקטין
חוק משנת 1990 אשר קובע איסור על מכירת משקה משכר לקטין (אדם שלא מלאו לו 18 שנים), ומי שעובר על סעיף זה, צפוי לעד שישה חודשי מאסר.
בנוסף, החוק אוסר על עידוד או שידול קטין לשתות משקה משכר ומי שעובר על סעיף זה, צפוי לעד שלושה חודשי מאסר.
החוק מאפשר לבעל עסק או מי שעובד בעסק לדרוש מאדם המבקש לרכוש משקה משכר,להציג לו תעודה מזהה בה ניתן לוודא את גילו, ואוסר על בעל עסק או עובד בעסק למכור לקטין משקה משכר.
הסעיף קובע עונש של עד 6 חודשי מאסר על בעל עסק או עובד בעסק במידה ועבר על סעיף זה.
בנוסף, החוק קובע כי בעל עסק המפר חוק זה, רואים אותו כמי שלא קיים תנאי מתנאי רישיון העסק, דבר שעלול לגרור הוצאת צווים לסגירתו.

חוק המאבק בתופעת השכרות
חוק משנת 2010 אשר מסמיך שוטר לתפוס ולהשמיד משקה משכר שנמצא בידי אדם (בגיר או קטין), ככל שהחזקתו ושתייתו במקום ציבורי, עלול להביא להפרת הסדר הציבורי או לפגיעה בשלום הציבור או בטחונו.
יש לציין כי החוק מסייג ביחס להגדרת מקום ציבורי את המקומות הבאים: מסעדה, בית קפה, בתי מלון, אולמי שמחות, גני אירועים, דיסקוטק, יריד שלא במבנה קבע וכלי שיט המשמש לעינוג ציבורי.
החוק מסמיך שוטר לתפוס ולהשמיד משקה משכר הנמצא בידי קטין, במקום ציבורי, כאשר אין הורי הקטין או חוג משפחתו, נמצאים במקום והשתייה לא נעשית בהסכמתם.

תיקון לחוק העונשין - רכישת משקה משכר עבור קטין
תיקון לחוק העונשין משנת 2010 לפיו מי שרוכש עבור קטין משקה משכר שלא בנוכחות האחראי על הקטין ובהסכמתו, דינו עד 6 חודשי מאסר.
דבר שכיח הוא כי קטינים ממתינים מחוץ לחנות ובקשים מבגירים לרכוש עבורם משקה משכר, החוק כאמור, בא למנוע מצב זה וקובע כי הדבר יהווה עבירה פלילית.

שיא האיסור - חוק רישוי עסקים- איסור על מכירת אלכוהול לכל אדם בשעות הלילה
תיקון לחוק משנת 2010 הקובע איסור גורף על מכירת אלכוהול לכל אדם, בין השעות 6:00-23:00.
החוק מסייג את העסקים הבאים: מסעדה, בית קפה, בתי מלון, אולמי שמחות, גני אירועים, דיסקוטק, יריד שלא במבנה קבע וכלי שיט המשמש לעינוג ציבורי.
חוק רישוי עסקים מסמיך קצין משטרה מדרגת רב-פקד ומעלה להוציא צו המורה על סגירת עסק המפר את החוקים הנ"ל, עד תקופה של שלושים ימים.

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש