ביהמ''ש חייב את בעלי הספינות במרינה להתקין מוני חשמל ומים

מאת: רותם נועם ● 10/5/2024 05:47 ● ערב ערב 3171
בעוד תביעתה של חכ''א כנגד בעלי הסירות המסרבים לשלם לה במרינה אילת ממשיך להתנהל ● מפריד בשלב זה ביהמ''ש את תשלומי החשמל והמים מיתר התשלומים ● מחד גיסא, נוזפת השופטת בחכ''א על שניתקה באופן חד צדדי את החשמל, ומאידך גיסא, מחייבת את בעלי הסירות בהתקנת מוני חשמל ומים
ביהמ''ש חייב את בעלי הספינות  במרינה להתקין מוני חשמל ומים
הנזקים שנגרמו במרינה ב-2020 ● צילום: מתוך תיק ביהמ''ש

ביהמ"ש באילת ממשיך לעשות סדר בניהולה של המרינה, זאת לאור הסכסוך הנמשך בין חכ"א, המנהלת את המרינה מטעם העירייה, לבין חמש חברות המפעילות ספינות ויאכטות העוגנות במרינה אילת. בתביעה שהגישה חכ"א ב-2022, היא דורשת את פינוין בטענה כי אלה אינן משלמות את דמי העגינה וכן נמנעות משתלום חשבונות חשמל ומים. 
   הנתבעים מצדם טוענים כי חכ"א אינה מתחזקת את המרינה בצורה מתאימה וכי לאחר הסערה מ-2020 לא החזירה אותה לקדמותה למרות שקיבלה את כספי הביטוח לשם כך. עוד טוענים בעלי הספינות כי חכ"א לא התקינה מוני חשמל ומים ברציפים וחלקם טוענים להעדר יריבות בינם לבין חכ"א שעה שהם אינן חתומים על הסכם העגינה. בין היתר נתבעים שם חובות נטענים בסך של 153,768 שקל, 577,235 שקל ו-114,337 שקל ועוד. 

 

הנזקים שנגרמו במרינה ב-2020, ומהווים את הבסיס לטענות בעלי הסירות נגד חכ''א  ● צילום: מתוך תיק ביהמ''ש

 

   בבקשה שהגישה אחת מהנתבעות לביהמ"ש, היא דרשה כי זה יחייב את חכ"א לשוב וחבר את הספינות מולן מתנהל ההליך המשפטי בחזרה לחשמל ולמים וזאת על מנת להפסיק, את מה שאותן חברות מכנות כ"טרור" המופעל על ידי חכ"א, שנלחמת בהם, לטענתם שלא בהוגנות. בהחלטה שקיבלה השופטת ליאורה אדלשטיין מה-4.1.24, היא חייבה את חכ"א לחבר את כל הנתבעות לחשמל ולמים, בצו זמני, שהפך לקבוע בהחלטה שהתקבלה ב-29.4, ובה קובעת השופטת ליאורה אדלשטיין, כי פעולת ניתוק החשמל, אותה ביצעה חכ"א באופן חד צדדי ועל דעת עצמה, הינו פסול ואסור היה לה לעשות כן על אף שחוזי השכירות בינה ובין הנתבעים התירו לה לפעול כאמור. השופטת הבהירה כי ההלכה בעניין זה לגבי חוזי שכירות רגילים נקבעה לפני שנים רבות, וכיום אין הדין מתיר רישום סעיפים דרקונים כמות אלא המתירים לבעל הנכס לפעול באופן חד צדדי ומבלי לקבל את אישור בית המשפט. "לא ניתן להשלים עם מצב בו  משכיר יעשה דין לעצמו ויפנה שוכר ללא הסכמתו בהסתמך על הסכם הכולל תנאי דרקוני המקנה לו זכות לנקוט הליכי פינוי" – שם, אשר כוללים, בנוסף להחלפת המנעול, גם ניתוק זרם החשמל והמים שכולם מביאים בהכרח לתוצאה דומה)", נפסק. 
   עם זאת, השופטת בהחלט רואה את הדברים גם דרך עיניה שדל התובעת – חכ"א, כשהיא קובעת כי: "אכן קיים צדק בדברי התובעת כי מן הראוי שהנתבעים יתקינו לכל הפחות מונים משלהם וישלמו ולו חלק מהתשלומים הנתבעים, סכומים שאינם שנויים במחלוקת, לגבי חשבונות המים והחשמל." לפיכך, קבעה השופטת כי על בעלי הסירות להתקים מוני חשמל ומים במקומות העגינה שלהם בתוך 30 יום, ולהתחיל ולהעביר מעתה תשלומים אלה לידי חכ"א, שכן תשלומיטם אלה אינם שנויים במחלוקת בין הצדדים. מחכ"א מצופה כי תקזז סכומים אלה מסכומי החשבונות הרלוונטיים ולא תקזזם מ"דמי העגינה" הלאט משולמים, ובאר לבעלי סירה שלא יפעלו כנדרש ולא יציבו מונים, הרי שבמקרה כזה, תוכל חכ"א לפנות לבהימ"ש ולבקש היתר לבצע סעד עצמי בצורת ניתוק חשמל ומים. מאחר וחכ"א חיברה את החשמל והמים מיד עת דרשה זאת ממנה השופטת עוד בחודש ינואר השנה, הרי שהיא מצאה לנכון לחייבה בהוצאות נמוכות בסך 1,500 שקל בלבד לכל הנתבעים יחד. ■


מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו במייל או בווטסאפ


רוצים להיות מעודכנים 24/7? הצטרפו לקבוצת הווצאפ של חדשות ערב ערב באילת

חדשות אילת והערבה - יום יום באילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש