יהדות

מאת: או-מד מדיקל ● 16/3/2011 09:34 ● ערב ערב 2489
הרב דוד שנה מפקח כשרות עירוני
יהדות

פרשת צו - שבת זכור


חורף אירופאי, קור אימים מינוס 30 מעלות. בכפר קטן בתוך צריף עלוב מחזיקה אם את התינוק שלה. התינוק קודח מחום הוא בקושי נושם האמא מביטה בבנה חסרת אונים, היא מתחננת בפני התינוק תנשום, בבקשה תנשום , אם היא היתה יכולה היא היתה נותנת לתינוק את נשמתה, התינוק מתחיל להכחיל. בעלה כבר מזמן הלך לקרוא לרופא, אבל הוא עדיין לא הגיע. הוי אלוקים עשה רק שהילד הקטן יחיה, בבקשה, בבקשה הרי תינוק אחד כבר נפטר לה בחורף לפני שנתיים. רגע לפני שהתינוק מפסיק סופית לנשום בעלה פותח את הדלת בסערה הוא נכנס עם הרופא. הרופא מתנצל שהוא איחר, הכירכרה נתקעה בשלג. הוא אוחז בתינוק, מזריק לו זריקות מתחיל בהחייאה וההורים בוכים תנשום בבקשה תנשום, הרופא מזיע מרוב מאמץ ולחץ, עוד קצת מאמץ והנה התינוק מתחיל לנשום, התינוק בוכה, וההורים בוכים ביחד איתו, דמעות של שמחה, אחרי מספר דקות של טיפול מסור עוטף הרופא את התינוק מגיש אותו אל אימו ואומר לה "אל תדאגי גברת ניקלשגרובן, אדולף הקטן יחיה".
הסיפור אמיתי, הרופא היה יהודי, והתינוק הקטן שכל כך קיווינו בשבילו שיחיה - היה אדולף היטלר ימח שמו וזיכרו. לו רק ידע הרופא הטוב איזה מפלצת עתיד התינוק המסכן להיות אני מניח שהוא היה חונק אותו במו ידיו. אבל גם אנחנו לא ידענו בתחילת הסיפור שמדובר בהיטלר ובאמת ובתמים ריחמנו על התינוק חסר האונים. וכי איך אפשר אחרת. הרי אנחנו לא נביאים ואין אנו מסוגלים להסתכל על תינוקות ולדעת מה הם עתידים לעשות כשיגדלו. אנחנו לא מסוגלים, אבל הקב"ה צופה מראשית אחרית ויודע בוודאות מוחלטת אם אדם עשוי לגדול להיות בן אדם, או לגדול להיות פרא אדם.
השבת, שבת הסמוכה לפורים, מוציאים שני ספרי תורה, באחד קוראים את פרשת השבוע, בשני אנחנו נקרא את פרשת "זכור". בפרשת זכור אנחנו קוראים שלושה פסוקים בלבד, ובפסוקים הללו אנחנו מצווים לזכור את מה שעשה עמלק לאבותינו, ובגלל מעשיו הבלתי נסלחים של עמלק הקב"ה מצווה אותנו להשמיד את כל זרע עמלק, לחפש אותם בכל מקום שבו הם יסתתרו ולא לרחם לא על איש, אישה, עולל או יונק, הפוך צריך להרוג את העמלקים בעודם קטנים. איזו אכזריות, איזה ברבריות, מה זה אנחנו עם של רוצחים איפה נשמע כדבר הזה אלו הם מעשים שאין הדעת סובלת אותם. טעות, ואפילו טעות קשה. הציווי למחות את זכר עמלק לא ניתן בידי בשר ודם, הקב"ה ציווה על-כך והוא הרי יודע מה עתיד לצאת מתינוק עמלקי, והוא אשר מצווה אותנו – תשמיד אותו. שלא נתבלבל לרגע, גם היטלר היה תינוק קטן וחמוד,אנטיוכוס, טיטוס, סטלין, חמילנצקי (על עראפת ואחמדאינג'ד יש מקום להתווכח אם היו תינוקות חמודים, ולחשוב רק שגם הרוצחים של משפחת פוגל ז''ל שבוע היו תינוקות). כל צוררי ישראל היו תינוקות פעם, ואם הקב"ה בעצמו אומר לנו להשמיד אותם בקטנותם - אין מקום להתיפייפות ולהתחכמות. שאול המלך נלחם בעמלק, גם הוא נצטווה להשמיד את כל העמלקים אבל ברוב רחמנותו שאול ריחם על אגג המלך של העמלקים, בגלל רחמנות זו - שלא היתה במקומה, נותר אגג חי עוד לילה אחד ובלילה זה הוא השאיר אחריו צאצאים שמהם יצא המן האגגי אשר גם הוא, כמו אבותיו ביקש להשמיד את כל היהודים (היה לא תהיה).
חז"ל קבעו שכל מי שמרחם על האכזרים סופו שיתאכזר על הרחמנים. בפורים אנחנו זוכרים את מה שרצה לעשות לנו עמלק ואנחנו עושים מסיבות וחגיגות כבר 2500 שנים על מפלתו של המן, זרעו של עמלק.
והלוואי ונזכה לחגוג עוד הרבה פורמים בעת נפילת צוררי ישראל במהרה בימינו. אמן