פרסומת
דלג

מכה אנושה למאבק על סגירת שדה דב ביבי נתניהו הכריע: ''שדה דב ייסגר''

מאת: רותם נועם למערכת ערב ערב באילת ● צילום: מערכת ערב ערב ● 1/8/2018 21:39 ● ערב ערב 2874
נראה כי כשלו מאמצי הכנסת לסכל את פינויו של שדה דב בניגוד להחלטות הממשלה והכרעת בית המשפט העליון ● בישיבת צוות השרים לעניין פינויו של שדה דב, בראשותו של ראש הממשלה, הוכרע השבוע גורלו של שדה התעופה, כאשר נתניהו הבהיר באופן שאינו משתמע לשתי פנים, כי השדה אכן יפונה במלואו וייסגר ● ''הסוכרייה'' לתושבי אילת: הכרזה ערטילאית על חשיבותה הלאומית של אילת והבטחה כללית כי הטיסות לאילת יזכו לעדיפות בנתב''ג ● השדה ימשיך לפעול עד לאמצע 2019 ואז ייסגר ● לאור כך לא ייבנה טרמינל זמני בעלות של 60 מיליון ₪ ● עיריית אילת: ''שדה דב יישאר פתוח – זו הבטחה! הצלחנו לדחות שלוש פעמים את סגירתו ונצליח גם הפעם משום שמאבק זה הוא מאבק על הבית ...לא אתן לאיש להפוך את תושבי אילת לאזרחים סוג ד׳”
מכה אנושה למאבק על סגירת שדה דב ביבי נתניהו הכריע: ''שדה דב ייסגר''

צוות השרים לנושא פינוי שדה התעופה ע"ש דב הוז בראשות ראש הממשלה, בנימין נתניהו, התכנס ביום שני השבוע במשרד ראש הממשלה בירושלים, לדיון בהשתתפות שר האוצר, שר התחבורה, שר התיירות, ראש הסגל של רה"מ ומ"מ מנכ"ל משרד ראש הממשלה, מנכ"ל משרד האוצר, ראש אגף תקציבים, היועץ המשפטי לממשלה ובכירים נוספים. צוות זה מונה כצוות השרים לעניין סגירתו הצפויה של שדה דב. בפני הצוות הופיעו ראש עיריית אילת מאיר יצחק הלוי, ראש עיריית תל-אביב רון חולדאי, מנכ"ל רשות שדות התעופה, ראש מנהל מקרקעי ישראל וראש מנהל התכנון.
כינוסה של הוועדה נבע בעקבות החלטות הממשלה לפינוי שדה דב והעברת כלל הטיסות הפנים ארציות לנתב"ג, והצורך לדון בהיערכות נתב"ג לקליטת כמיליון טיסות אלה בשנה וכן לדון בהשלכות השונות העלולות להיות למהלך על העיר אילת וחיבורה למרכז הארץ.
“קדמה לדיון מודעה שפרסם תאגיד התיירות של אילת בעיתון הארץ ובה נכתב: "התוכנית לסגירת שדה דב היא תכנית ההתנתקות מאילת. סגירת השדה תביא לפגיעה במאות חולים תושבי אילת שזקוקים לטיפולים רפואיים קבועים במרכז; סגירת שדה דב תביא לפיטורי מאות עובדים מקרב תושבי העיר; סגירת שדה דב היא ויתור של ממשלת ישראל על אילת. שרי ממשלת ישראל – אל תתנתקו מאילת!", על המודעה חתומים גם התאחדות משרדי הנסיעות ויועצי התיירות, התאחדות המלונות בישראל וההתאחדות באילת, ארגון ההורים של בתי הספר באילת, ידידי בית החולים יוספטל אילת, אוניברסיטת בן גוריון ומרחב אילת של ההסתדרות. המודעה פורסמה לפני ישיבת הממשלה, שדנה בנושא שדה דב, אך כאמור לא הועילה.

 

לממשלה אינטרס כלכלי עצום לפנות את שדה דב. ביבי נתניהו הכריע בעד הכסף הגדול ונגד אילת ● צילום: וויקיפדיה

 

לאיש לא היה ספק הפור נפל


אלא שכאמור גם פרסומה של מודעת התמיכה הזו לא סייע. בדיון עצמו אמר ראש הממשלה כי לאילת עדיפות לאומית וכי היא מהווה משאב לאומי בעל חשיבות אדירה. רה"מ אף הנחה את הגורמים הרלוונטיים בדיון כי יש לתת עדיפות לתושבי אילת ולמבקרים בה בכל הקשור להקצאת טיסות מנתב"ג כאשר שדה דב ייסגר. ואולם לאיש בדיון לא היה ספק – המאבק על פינוי השדה גמור. צוות השרים לא רק שלא דן בחלופה שהציע ראש עיריית תל אביב המבקש לצמצם את זכויות הבנייה במקום תוך הותרת השדה על שטח מצומצם יותר, ואף לא בחן אפשרויות לדחיית מועד סגירת השדה עד למציאת חלופה הולמת אחרת שאינה נתב"ג. מנכ"ל רשות שדות התעופה יעקב גנות אמר מצדו בדיון, כי נתב"ג ערוך לקליטת כל הטיסות משדה דב.


דווקא תכניתה של סגנית ראש עיריית תל אביב ומחזיקת תיק התחבורה מיטל להבי להקמתו של אי מלאכותי מול חופי תל אביב כאלטרנטיבה לשדה שייסגר זכתה להתייחסותו של ראש הממשלה שאמר כי , במטרה לאפשר את הגידול המואץ במספר התיירים הנכנסים לישראל יש לקדם את התכנית להקמת שדה תעופה על אי-מלאכותי בסמוך לחופי מדינת ישראל.
כאמור, חתך נתניהו בסוגיה המטלטלת בחודשים האחרונים את כנסת ישראל שכמו מרדה בהחלטות הממשלה ובהכרעות בית המשפט העליון בנושא ונעמדה על הרגליים האחוריות במטרה לנסות ולשמור על פעילות ו של השדה למען תושבי אילת ותל אביב. לאור כך נראה כי שינוי עמדה זו כעת הוא בלתי סביר. לא הועילה הופעתו של מאיר יצחק הלוי בדיון לצדו של ראש עיריית תל אביב חולדאי, שטענו בלהט ובאריכות כנגד הפינוי והנזקים העצומים שתספוג העיר אילת כתוצאה מכך. לא סייעה ליצחק הלוי התפקדותו לליכוד ותמיכתו של נתניהו בו לראשות העיר. במבחן התוצאה כשל המאבק וכשלה הברית בין יצחק הלוי לנתניהו כאשר זה חתך והכריע – שדה דב ייסגר. בהודעה שפרסמה דוברת העירייה בתגובה להחלטת ראש הממשלה, נכתב: "שדה דב יישאר פתוח – זו הבטחה! הצלחנו לדחות שלוש פעמים את סגירתו ונצליח גם הפעם משום שמאבק זה הוא מאבק על הבית ועל החובה לשמור על איכות חיי תושבי העיר. לא אתן לאיש להפוך את תושבי אילת לאזרחים סוג ד׳. מאבק זה בא בשם מאות החולים המקבלים שירותים מחוץ לעיר וזקוקים לשדה דב כתחנה המרכזית המנגישה להם את המרכזים הרפואיים וכן את אלפי התושבים הממריאים ונוחתים בשדה דב. הצדק בסיומו של מאבק ינצח את השיקולים המונעים ממניעים של בצע הכסף. אנחנו נלחמים על הבית שלנו ובמלחמה על הבית לא הפסדנו עד היום ולא נפסיד גם היום. נאבק בכל החזיתות עד לניצחון. זהו מאבק צודק על הבית ואין לי ספק כי הוא יאחד את כל תושבי אילת למען הצלחתו". 

 

לא עזרה לו הברית הפוליטית עם ביבי נתניהו. יצחק הלוי

 

ממתיקים את הגלולה המרה עם אמירות כלליות


על מנת להמתיק במעט את הגלולה ניתנה לשדה דב חצי שנה נוספת של פעילות, ופינויו הסופי נדחה ליולי 2019. עוד הובטח מתן עדיפות לתושבי אילת בטיסות אל נתב"ג, ולכך התווספה אמירה ערטילאית על הצורך לקדם שדה תעופה על אי מלאכותי בחוף הים של גוש דן.
נראה כי הכרעתו של נתניהו מקורה בכך שלא עמדה בפניו כל ברירה אחרת. זאת בשל תביעות העתק שהוגשו כנגד המדינה על ידי בעלי הקרקע הפרטית עליה יושב השדה – היה והיתה בוחרת להפר את הסכם הפינוי עמם. אך לא פחות חשוב מכך ואולי אף יותר - המדינה עצמה בונה על ההכנסות שצפויה להניב עבורה הקרקע עליה בנוי שדה דב, זאת על מנת שתוכל להוציא לפועל את המהלך של העברת בסיסי צה"ל לנגב. השמטת ההכנסות הצפויות מקרקעות שדה דב מהמשוואה עלולה היתה לשמוט את הבסיס הכלכלי לכל הנושא. 
את יצחק הלוי תופסת הכרזה זו בעיתוי גרוע במיוחד, כשלושה חודשים לפני הבחירות לראשות העיר. יצחק הלוי שהתפקד לליכוד ואשר נהנה מתמיכת הסניף המקומי ומתמיכתו של ראש הממשלה, ייאלץ לבחור כעת בין טובתו הפוליטית כמי שמקדם את המאבק כנגד סגירת השדה, לבין הברית שכרת עם ראש הממשלה והליכוד שהפנו לו ולאילת עורף. 
'ערב ערב' פנה לרשות שדות התעופה וביקש לברר כיצד בדעתם להתכונן למתן עדיפות לטיסות לאילת על פני טיסות לחו"ל היוצאות מנתב"ג כפי שהתחייב ראש הממשלה בדיון בוועדה, אך עד לסגירת הגיליון לא הגיעה תגובת הרשות.

 

התאחדות משרדי הנסיעות תומכת באי סגירת שדה דב


אף שנראה כי נפל הפור וכי שדה דב ייסגר בשנה הבאה, עדיין נעים לגלות כי התמיכה בהשארת השדה במקומו הינה נרחבת ומקבלת גב ותמיכה מכל שרשרת המגזר התיירותי בישראל.  השבוע פנתה התאחדות משרדי הנסיעות ויועצי התיירות לשר התיירות יריב לוין וכן לשר התחבורה ישראל כץ בבקשה כי אלה יפעלו למניעת סגירתו של שדה דב, לכל הפחות עד שתמצא חלופה הולמת שלא תפגע בתיירות ובנוסעים לאילת. ההתאחדות, המייצגת מאות משרדי נסיעות ואלפי יועצי תיירות העוסקים בתיירות יוצאת, תיירות נכנסת ותיירות פנים, הדגישה במכתבה לשרים, כי לסגירת שדה דב לא הוצע תחליף של ממש עבור הנוסעים לאילת, מישראל ומחו”ל וכי כל החלופות שהוצעו עד כה מסרבלות את הדרך לאילת וממנה ומעלות חשש מהותי לפגיעה חמורה בתיירות לאילת. מנכ"לית ההתאחדות, חני סובול, הביעה מצדה דאגה כי סגירת השדה תוביל לפגיעה אנושה בתיירות לעיר, במלונותיה, באטרקציות ובמסעדות. עוד ציינה סובול כי עולה חשש אמיתי כי נוסע שיידרש להגיע לנתב"ג במטרה להגיע לאילת, יבחר לנפוש מחוץ לישראל במקום זאת, זאת לאור הזמן, המרחק והעלות של כאמור יתארכו ויתייקרו לעומת חופשה זולה בחו"ל.
עוד ציינה ההתאחדות, כי יתרונו היחסי של שדה דב לעומת נתב”ג הוא בגישה נוחה לתיירים, הן לאילת והן לתל אביב. זאת בעוד שהחלופה המוצעת תצריך בכיוון המרכז נסיעה לנתב”ג ובכיוון הדרום נסיעה ממצפה רמון לאילת. בנוסף, הדגישה ההתאחדות, כי בניגוד לנתב”ג, שרשרת הפעולות לנוסע בשדה דב, לפני הנסיעה ואחריה, היא קצרה, יעילה וממוקדת.

 

המאבק על שדה דב הופך פוליטי


לא לקח זמן רב למתמודדים על ראשות העיר להתנפל על הכרזתו של ראש הממשלה כמוצאי שלל רב, במטרה לנגח את ראש העירייה מאיר יצחק הלוי על מה שכינו כישלונו להתמודד עם הרעה המרחפת מעל העיר מזה מספר שנים. עו"ד יצחק מויאל הוציא מכתב הממוען ליצחק הלוי וחברי מועצת העיר ובו הוא דורש לכנס לאלתר את המועצה ולזמן בה דיון בנושא סגירת שדה דב: "אתמול העלית פוסט נוסף בדף הפייסבוק שלך", כתב מויאל ליצחק הלוי, "בו, שוב, בחרת להסיט את הדיון האמיתי במציאת פתרונות חלופיים לשדה דב, באמצעות הסתה כנגד טייקונים. מאיר לצערי אינך מתמודד עם האמת למרות שהעובדות ידועות לך ולי ואומרות אחרת, לצערי בזבזת זמן יקר למאבק אמיתי עם דרישה ברורה ליצירת חלופה תחבורתית שתאפשר חיבור מהיר ובטוח של אילת עם מרכז הארץ לטובת העיר ולטובת התושבים, בעיקר אלה הנזקקים לטיפולים ושירותים רפואיים דחופים במרכז הארץ. אני קורא לך לכנס את מועצת העיר לדיון דחוף עוד היום ולספר את האמת ואת העובדות...בדיון אציג בפניך ובפני כלל חברי מועצת העיר ותושבי אילת עובדות אלו ועובדות נוספות שברשותי". כפתרון מציע מויאל לקדם את רעיון הרכבת לאילת. מועמד נוסף שהתייחס לנושא מזווית שונה הוא רוברט סיבוני שכתב מכתב בנושא לשר התחבורה ישראל כץ ובו קרא לו להוביל להוזלה משמעותית במחירי הטיסה לאילת: "כידוע, מחיר טיסה נוכחית לאילת וממנה נע בין 250-400 ₪ לכל צד", כתב סיבוני, "אם נשווה את מחירי הטיסות הפנים ארציות לטיסות בינלאומיות משדה התעופה עובדה, נגלה כי במחיר מופחת משמעותית (פחות מ0100 ₪), אפשר להגיע מנמל התעופה בעובדה לבירות אירופה הנחשבות. אם כן, כיצד יתכן שטיסה פנים ארצית עולה פי שניים ויותר?", הקשה, "כולי תקווה כי התזמון שבו אני מוצא לנכון לשלוח את מכתבי זה יהיה המתאים ביותר, ערב סגירת שדה התעופה דב הוז. אני רואה בעיתוי זה מנוף משמעותי להרחבת מדיניות השמיים הפתוחים וקורא לאפשר לתושבי אילת ולתיירים מהארץ ומחו"ל לבוא ולצאת מאילת בטיסה מוזלת יותר במחיר של 99 ₪ בלבד".


 

אי מלאכותי? אולי בעוד חצי מאה

 

ממשלות ישראל לדורותיהן משתעשעות ברעיון להקים שדה תעופה על אי מלאכותי מול חופי ישראל כבר שנים ארוכות. כבר בינואר 2012 כינס ראש הממשלה נתניהו ועדת היגוי לבדיקת התכנות להקמתו של אי מלאכותי. הוועדה מצדה אכן המליצה להקים איים מלאכותיים במרחק של עד 7.5 ק"מ מול חופי חדרה, עליהם מתוכנן היה לקום בשלב ראשון מתקן ימי לקליטה וטיפול בגז הטבעי שאמור להגיע מהשדות הימיים. בשלב שני דובר על הקמתה של תחנת כוח שתספק חשמל לכלל המדינה. הממשלה אישרה את המלצות הוועדה והחליטה לקדמן. בעקבות עליית נושא פינויו של שדה דב, נערכה עבודה נוספת בממשלה והוחלט לפתוח בהליך של בחינת היתכנותו של אי מלאכותי שישמש כשדה תעופה. בינואר השנה קיבלה הממשלה החלטה להקים צוות בינמשרדי בראשות ראש המועצה הלאומית לכלכלה במשרד רקא הממשלה, שימליץ האם קיים צורך בהקמת מתקנים כאלו על גבי אי או איים מול חופי תל אביב בעשורים הקרובים. אתמול יצאה כאמור אמירה נוספת מפיו של צוות השרים לפינויו של שדה דב בראשותו של ראש הממשלה, לפיה יש להמשיך ולקדם את הקמתו של אי כזה כתחליף לשדה המתפנה ואולם עלות הקמתו של אי כזה מוערכת במיליארדי דולרים, זמן תכנונו והקמתו יארכו בבירוקרטיה הישראלית עשרות שנים, ואם את שדה רמון לקח לתכנן ולהקים "רק" 60 שנה, סביר להניח שיידרש זמן דומה עד שנזכה לראות אי כזה. כלל לא בטוח שלאילת יש את אורך הנשימה הנדרש על מנת להמתין שהאמירה הערטילאית תהפוך לאבן פינה.


חדשות אילת

שתפו את הכתבה בפייסבוק