פרסומת
דלג

חגים ולא משמינים

מאת: דורית בן נון ● צילום: מערכת ערב ערב ● 4/9/2018 10:27 ● מה נשמע 564
אם הצלחנו לעבור את החופש הגדול בשלום ולא להיגרר לשלל חטיפים וקרטיבים, הרי שעכשיו, כשהחגים בפתח ואיתם ארוחות החג ושלל מטעמים, רק מלחשוב על כל הטעימים האלו אנחנו מוסיפים במשקל ● איך שורדים את החגים בשלום מבלי לעלות משקל עודף? ואיך מוותרים על פרוסת עוגת הדבש השניה כי לכל ביס יש אותו טעם ● צרור טיפים ● גזרו ושימרו
חגים ולא משמינים

יש מי שכבר מתכננים לנצל את ימי החגים לטובת תיגבור הספורט, אלא שאצל רבים אחרים, ימי החגים, הימים המשפחתיים האלו הם זמן רביצה מצויין. אבל מה עושים עם כל הקלוריות?

 

אל תשכחו לשתות


אחד הטיפים החשובים בחגים ובחיים עצמם הוא שתיית מים. הרבה מים לאורך היום. בעיקר בתקופת החגים, הקפידו על שתייה מרובה של מים, בעיקר בין הארוחות. הכמות המומלצת היא ליטר מים לכל 20 קילו ממשקל גופכם. אם אתם שוכחים לשתות, אפשר להתקין אפליקציה בנייד שתזכיר לכם לא לפספס ולשתות מים.
הקפידו לשתות רק מים אשר תורמים לתחושת שובע. הימנעו ממשקאות מתוקים שרק גורמים לתחושת צמא ומכילים המון סוכר.

 

לישון לפני, תמיד טוב


שינה בריאה היא מתכון לחיים טובים, איזון הגוף והנפש. לשינה קשר ישיר לתפקוד תקין של מערכות הגוף ולתחושת רעב ושובע. חוסר שינה גורם לנו לאכול יותר עקב שיבוש בפעולת ההורמונים האחראים על תחושב רעב/ שובע ולכן, אל תגיעו עייפים לערב החג. תישנו לילה לפני, לפחות 7-9 שעות, ואם מתאפשר לכם לתפוס תנומה בצהריים בין הבישולים מה טוב. בארוחת החג היו יותר מרוכזים במה שאתם אוכלים, ותשלטו במה שנכנס לפה. מעבר לכך שתיהנו הרבה יותר מערב החג בחיק המשפחה.

 

 

כמה אני רעב?


אחת הטעויות הכי נפוצות ומאוד משמינות היא הרעב אתו אנחנו מגיעים לשולחן החג ואז מאבדים שליטה לחלוטין וגורסים מכל הבא ליד ללא תכנון ובלי הכרה. נצלו את היום שמוביל לערב החג לאכול ארוחות קטנות, כל 3-4 שעות, והקפידו על מזון איכותי, כך תמנעו מרעב קיצוני שמוביל בדרך כלל לזלילה בלתי מבוקרת, תחושת מלאות, גזים, נפיחות, וכבדות.

 

מי צריך עזרה?


אל תשאלו אם צריכים עזרה, פשוט קומו מהשולחן ותעזרו, לפנות או להגיש, בין אם אתם אורחים או מארחים. הקימה מהשולחן היא בעצם גם התרחקות מהאוכל. בכך תרוויחו הפסקות קטנות, לנשום, לעכל, וקצת לזוז. הפסקות קטנות אלו יעזרו לכם להבין, ובעיקר להרגיש, האם אתם שבעים או עדיין רעבים. ישיבה ממושכת גורמת לנו להמשיך לאכול, לאכול ולאכול בלי שליטה.

 

לשתות קלוריות


אחת השגיאות הנפוצות ביותר בשמירה על המשקל, ובחגים בעיקר, היא השתייה המתוקה. כוס מיץ אחת מכילה בערך 80 קלוריות שמיותרת מאוד לגוף שלנו וגורמת לעליית רמת הסוכר בלי ערך תזונתי בכלל. לכן, תאמרו ביי ביי למשקאות ממותקים ומוגזים שרק תורמים לתחושת 'ניפוח' והקפידו על מים או שדרגו את המים עם פלח לימון, קוביות פרי, או פלח מלפפון ירוק.

 

הצלחת שלי


כחלק מתכנון הארוחה, כמו כל דבר בחיים, תכננו את כמויות האוכל שאתם מתכוונים לאכול, גם אם מדובר על מנה ראשונה, שנייה, שלישית, ואלוהים יודע עוד כמה... שימו לכם בצלחת מראש את הכמות שאתם רוצים לאכול, אל תקחו תוספת, זכרו כי יש מספר מנות לארוחה ואל תעמיסו. אל תנשנשו מהצלחת של סבתא והכי חשוב לא לסיים את הצלחות של הילדים הקטנים. נ.ב. תעדיפו תמיד לאכול בצלחת קטנה אז כמות האוכל נראית גדולה יותר.

 

בישולים ונשנושים


אחת הבעיות המרכזיות בשמירה על המשקל בחגים היא בזמן הבישולים. אז הטעימות חסרות שליטה, ואין לנו אומדן כמה באמת טעמנו או אכלנו.

הקפידו לבשל קודם כל בריא, פחות שמן, פחות מלח, וגם אם אתם חייבים לטעום עד כמה מושלם יצא צלי הבשר שהכנתם, טעמו מהרוטב. כך גם לגבי סלטים, תמיד תעדיפו טעימה מהרוטב ולא מהאוכל עצמו. אם אתם ממש חייבים לטעום, טעמו עם כפית לא עם כף או מצקת, מינימום כמות, כך תצמצמו את כמות הקלוריות שאתם מכניסים לגוף, כי רק אגב טעימות, הערך הקלורי עצום וחסר שליטה, אז שימו לב.

 

 

שאריות או לא להיות


ארוחת החג הסתיימה, אבל רגע, יש את החג עצמו. עוד יומיים של התכנסות ואכילה. לכן סלקו את שאריות האוכל וחלקו בין האורחים (שהם יאכלו ולא אתם). ככה לא תמצאו את עצמכם בבוקר היום למחרת בדייט עם צלי הבקר מהערב הקודם. הקדימו ובקשו מהאורחים לבוא עם קופסאות ל'טייק אווי'. הם ירגישו הכי כייף בעולם, ואתם לא תישארו עם המון פיתויים משמינים במקרר.

 

אם לא תאכל יבוא שוטר


אז זהו ששום שוטר לא באמת יגיע אם לא תאכלו מהר. תאכלו בנחת, שוחחו, קומו מהמקום, שתו מים, קחו בחשבון כי הזמן הדרוש לקיבה שלנו לאותת למוח שאנחנו שבעים הוא בערך 20 דקות, ולכן אכילה איטית תעזור לכם להאריך את זמן הארוחה, לאכול פחות ולהגיע לתחושת השובע האופטימלית.

 

קבלו במחיאות כפיים את הקינוחים


הגענו לסוף הארוחה. קצב הנשימות איטי. אנחנו כבר דיי מלאים, והנה מגיעים בקול תרועה רמה, הקינוחים, שהם בעצם המכשול הכי גדול ומאתגר בארוחה. שימו לב לנתון הבא: פרוסת עוגה אחת יכולה להגיע מבחינת הערך הקלורי שלה ל- 600-700 קלוריות, שזה המון. כמעט כמו כל הארוחה כולה. ופה חייבים לשים דגש במיוחד כשהקינוחים רבים ומגוונים.
קודם כל תבחרו בקינוח אחד (ממש!), העדיפו פירות תמיד, ועוגות ללא קרם או ציפויים. המבחן הקשה ביותר הוא כעת, שמרו על הכללים וכך תרגישו קלילים.

 

הנאה לפני הכל


 אל תשכחו כי לפני הכל באנו ליהנות מאווירת החג, המשפחה והגיבוש. אל תחשבו על האוכל כמוטיב המרכזי של החג, אלא להפך, תתייחסו לאוכל כנלווה לערב זה. תיהנו, תדברו, תצחקו (צחוק מרזה), ואל תשכחו שזאת רק ההתחלה של החגים ועוד ארוחות מחכות לכם בשבועות הקרובים.
חג משמח ולא משמין כבר איחלנו?


חדשות אילת - ערב ערב באילת

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש