פרסומת
דלג

אילת כבר לא בירת השופינג הישראלית

מאת: רותם נועם למערכת ערב ערב באילת ● צילום: רותם נועם למערכת ערב ערב באילת ● 30/11/2018 16:48 ● ערב ערב 2891
בניגוד למה שחושבים, הקניונים של אילת אינם מככבים בראש רשימת הקניונים בישראל ● האייס מול מחוץ לעשירייה הראשונה, הביג מחוץ לרשימת הפוואר סנטרים המצליחים ורק 'מול הים' שעדיין נחשב לאחד הקניונים הרווחיים בישראל, מצליח להתברג אל המקום השישי, ירידה בת שני שלבים מהשנה שעברה ● דרוג הקניונים השנתי של דה מרקר וחברת הייעוץ צ'מנסקי בן שחר מספר את הסיפור של השופינג הישראלי והעתיד נראה מאתגר מתמיד
אילת כבר לא בירת השופינג הישראלית
עדיין אחד הקניונים הרווחיים בישראל. מול הים

דירוג הקניונים של TheMarker וחברת הייעוץ צ'מנסקי בן שחר, הנערך זו השנה השמינית, מצא כי קניון מול הים באילת (50% בבעלות הפניקס וטאו; 50% בבעלות אלי ישראלי), הנפרש על פני 10,000 מ"ר, ממשיך את ירידתו משנת 2017 אל המקום השישי, זאת לאחר שדורג במקום הרביעי בשנה שעברה. מול הים נחשב לאחד הקניונים הרווחיים ביותר למ"ר בישראל וירידתו במיקום השנה נובעת מתחזקות מתחריו האייס מול, ביג והטיילת. עם זאת לא נכנס האייס מול לעשירייה הראשונה בדרוג דה מרקר השנה וביג אילת אף הוא אינו מככב בחמשת המקומות הראשונים של הפוואר סנטרים בארץ. עם זאת, יאלץ קניון מול הים להתמודד בשנים הקרובות עם שני קניונים נוספים המתעתדים לקום בעיר, האחד - קניון אילת - של ג'קי בן זקן בשטח התחנה המרכזית המתפנה במרכז העיר והשני - ביג פאשן אאוטלט אילות - בכניסה לקיבוץ אילות (פרויקט שתקוע כבר כמה עשורים), בעתיד הרחוק יותר (10-15 שנה) אמורים להבנות עוד אלפי מ"ר מסחר בחלקו הדרומי של שדה התעופה המתפנה, הסמוך למול הים.  

 


באשר לשאלה, "אילו קניונים היו האטרקטיביים ביותר לו לא היו מגבלות כמו מרחק, חניה ונגישות", דרגו הנסקרים את קניון עזריאלי בתל אביב במקום הראשון, את קניון מול הים באילת במקום השני ואת קניון הזהב בראשון לציון במקום השלישי. עם זאת, שלושת הקניונים הללו הידרדרו בדירוג השנה.
שני קניונים נוספים שירדו השנה בדירוג בצורה דרמטית הם קניון עזריאלי תל אביב, שדורג בשנה שעברה במקום השלישי, והידרדר אל המקום העשירי בדירוג - ירידה דרמטית בת 7 מקומות. השני הוא קניון הזהב בראשון לציון, בבעלות מגדל והאחים משה ויגאל גינדי, שדורג ב-2017 במקום החמישי וצנח אל המקום התשיעי ב-2018.
מי ששימרו את מיקומם זו השנה השנייה ברציפות, הם קניון מלחה הירושלמי של קבוצת עזריאלי, במקום הראשון, והקריון בקרית ביאליק של קניוני עופר, במקום השני, שחזר למעמדו מ-2012-2013, לאחר שירד במיקומו בשנים 2013-2016. בשנה שעברה הוא כבר זינק שבעה מקומות בדירוג, והשנה שימר את מיקומו הגבוה. את הקפיצות הגדולות בדירוג ביצעו קניון רמת אביב, שמהמקום ה-11 ב2017 זינק השנה אל המקום השלישי ועופר הקניון הגדול בפתח תקוה, שקפץ השנה אל המקום הרביעי, לאחר שהיה במקום השמיני ב-2017.
עליות קלות יותר בדירוג הם של קניון שבעת הכוכבים, שתופס את המקום החמישי (לאחר שהיה במקום השישי ב-2017). במקום השישי מתברג קניון איילון של עזריאלי ברמת גן, גם הוא עלה מקום אחד מ-2017. דיזנגוף סנטר עולה בדירוג אל המקום השמיני (לעומת המקום התשיעי ב-2017).
המנצח של דירוג הפאואר סנטרים (מרכזי קניות פתוחים) הוא המרכז של קבוצת ביג בבאר שבע, שמוביל את הדירוג זאת השנה הרביעית ברציפות. במקום השני מדורג ביג כרמיאל, שקפץ השנה למקום השני לאחר שהיה ב–2017 במקום השישי. במקום השלישי מדורג עופר ביל"ו סנטר (ירידה של מקום אחד מ-2017). ביל"ו אף מציג השנה עלייה של 5.2% בפדיונות השוכרים בשלושת הרבעונים הראשונים של 2018, לעומת התקופה המקבילה ב-2017. במקום הרביעי נמצא G כפר סבא של גזית. את הרשימה סוגר חוצות המפרץ בקריות, ששומר על מיקומו בדירוג וגם הוא מציג עלייה של 3.4% בפדיונות השוכרים בשלושת הרבעונים הראשונים של 2018.
סקר ה, שנערך במסגרת הדירוג, ביסס את ההשערה כי הישראלים אינם נאמנים למרכזי קניות קבועים. 31% מהנסקרים הצהירו כי נטשו את הקניון או הפאואר סנטר בו ערכו את רוב הקניות (לא כולל מזון) של משפחותיהם ועברו לאחר. מכאן ניתן להסיק כי הצלחת הקניונים אינה מובטחת ומוטל עליהם להתחדש ולהישתדרג כל הזמן, בכדי להמשיך ולמשוך את קהל לקוחותיהם.

כיצד נערכה הבדיקה?
דירוג הקניונים ומרכזי הקניות סקר שחקנים רבים מתחומים שונים, המעורבים בפעילות העסקית של הקניונים. את המדרג ערכה חברת צ'מנסקי בן שחר ושות', בהובלת לאוניד דונייבסקי. ביצירת המדרג השתתפה גם חברת פאנל־ויו.
30% מהמדד שלפיו נקבע הדירוג מבוססים על סקר אינטרנטי שנערך בקרב מדגם מייצג של כ-1,500 משקי בית.
משקל של 35% ניתן למדדים הפיננסיים של המרכזים המסחריים - גודל שטחי המסחר (ללא שטחי משרדים, אם יש כאלה), דמי השכירות הממוצעים, שווי הוגן ומידע שמפיצות חברות ביחס למחיר הממוצע למ"ר.
משקל של 20% ניתן לסקר אנונימי שנערך בקרב עשרות מנהלי רשתות בקניונים ובמרכזי הקניות הפתוחים. בסקר נשאלו המנהלים מהם הקניונים שמניבים עבורם את הפדיון והרווח הגבוהים ביותר, והיכן היו רוצים לפתוח חנויות חדשות. סקר נוסף, שניתן לו משקל של 15%, נערך בקרב עשרות מנהלי קניונים ומרכזים מסחריים, שהביעו את דעתם המקצועית בשאלה אילו קניונים מעניקים ערך מרבי לבעליהם.


חדשות אילת - ערב ערב באילת